Niezbędna witamina D3

2019-10-25

Wapń i fosfor to dwa minerały mające decydujący wpływ na funkcjonowanie układu kostnego. Do prawidłowej gospodarki wapniowo-fosforowej niezbędna jest witamina D3.

Źródła witaminy D3
Najważniejszy wpływ na powstawanie witaminy D3 mają promienie słoneczne. Pod ich wpływem z cholesterolu znajdującego się pod skórą wytwarzana jest w organizmie witamina D3. Niewielkie jej ilości dostarczamy wraz z pokarmami. Jej źródłem są jajka, wątróbka, tran, tłuste ryby morskie.

Niedobór witaminy D3 może być powodem krzywicy, osteoporozy, zmiękczenia kości, wypadania zębów. Stałą suplementację witaminą D3 powinny stosować kobiety w ciąży i karmiące piersią. Witaminę D3 powinny przyjmować także dzieci do pierwszego roku życia. Oczywiście dawki są zróżnicowane i powinny być ustalone przez lekarza.

Osoby dorosłe dodatkowe dawki witaminy D3 powinny przyjmować tylko w okresie jesienno-zimowym, kiedy słońca jest znacznie mniej.

Witamina D3 – jaka najlepsza?

Suplementów witaminy D3 jest bardzo dużo. Na co więc zwrócić uwagę, by wybrać jak najlepszy? Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na dodatkowe składniki suplementu. Najważniejszym z nich jest olej, a właściwie trójglicerydy nasyconych kwasów tłuszczowych. Witamina D3 dobrze przyswajana jest tylko w towarzystwie tłuszczów. Lepiej też wybierać suplement zawierający dodatkowo witaminę K2 regulującą gospodarkę wapniem.

Warto też zwrócić uwagę na wygodne dawkowanie. Dla dzieci najlepsze będą krople, które umożliwiają precyzyjne podawanie witaminy D3. Dorośli mają do wyboru tabletki o zróżnicowanych dawkach.